Review- Equestic Saddle Clip

Ik heb nu ruim een week de Equestic Saddle Clip in mijn bezit, en ik kan alleen maar enthousiast zijn!

Bij dit soort gadgets vraag je je af of het nou iets toevoegt in de training van/met je paard, vroeger zonder al die snufjes konden we het tenslotte ook.

Wat is de Equestic Saddle Clip
Het is een clip die je vast kan zetten aan het zadel of de longeersingel van je paard, die meet de ritmes van gangen en zet dat om in een app met schema’s. De clip werkt met bluetooth. Je kan zoveel paarden toevoegen als je wil en de metingen ook nog eens delen (met bijvoorbeeld je fysiotherapeut).

Je kan heel specifiek op de minuut zien welke gang je paard heeft gelopen en daardoor ook zien of je warming-up en cooling-down wel goed genoeg is, maar ook of je veel overgangen rijdt. Maar ook hoe het zit met de symmetrie van je paard. Iets wat ik misschien nog wel het meest interessant vindt.

Symmetrie?
Een drafpas duurt bijvoorbeeld ongeveer drie- tot vierhonderdste van een seconde. De meeste ruiters merken een afwijking in symmetrie pas als deze meer dan 0,1sec is. Dat is al snel een afwijking van 30%. Met de Equestic App zie je de afwijking eerder, waardoor je hier op kunt anticiperen.

Wat ik nu na een paar dagen merk is dat ik heel anders naar de trainingen kijk. Ik heb hem nu 5 longeer-trainingen gebruikt en de schema’s verduidelijken eigenlijk wat ik al dacht te zien.

Voorbeeld: 
Woensdag was echt een “slechte” dag, ik had er niet zoveel zin in, Gina leek ook geen zin te hebben. Maar ze moest toch echt eventjes bewegen dus ik heb haar in de longeerbak even los laten gaan. Waarbij je dus als gevolg kunt zien dat ik me niet gefocussed heb op de symmetrie of uberhaupt op training.

Je kan dan ook zien bij het eerste schema dat Gina meer linksom heeft gelopen dan rechtsom, dit kun je tijdens de training op de app ook zien en dan kun je hierop anticiperen. Dit heb ik Woensdag niet gedaan en dus was het geen top-training.

IMG_5343.PNG

In het volgende schema kun je ook goed zien wat dat dus doet met de scheefheid.

Wat je daar ziet is het timing verschil tussen de linker en rechter diagonaal in draf. De linkerdiagonaal is het linker voorbeen en het rechter achterbeen. De rechterdiagonaal dus het rechter voorbeen en het linker achterbeen. Ze analyseren elke drafpas en meten de tijd tussen de afzet van de ene diagonaal en het landen op de andere. De hoogte van de grafiek geeft het aantal passen met een bepaalde tijdsduur, de breedte geeft aan welke tijdsduur. Des te verder naar links, des te langzamer.

Wat je hier dus duidelijk kunt zien is dat Gina haar rechter diagonaal aanzienlijk afwijkt van haar linker diagonaal. Dit kan meerdere dingen betekenen:

– een sterkere rechterdiagonaal (meer zweefmoment -> het duurt langer voor ie weer land)
– Minder ruimte in de rechterschouder waardoor ie eerder land na afzetten met linkerdiagonaal
– achter ‘scheef’ lopen naar rechts (minder afzet met rechter achterbeen)
– etc.

Gelukkig kan ik uit andere trainingen opmaken, dat dit een kwestie van een slechte training was omdat normaal gesproken die vlakken goed overeenkomen.

Maar hoe tof is het dat je op deze manier de training dus heel goed kan bijhouden en hierdoor misschien wel eerder blessures kan ontdekken?

IMG_5344.PNG

Hieronder zie je dus alle dagen naast elkaar en wordt alles wat ik hierboven zeg nogmaals bevestigd

IMG_5342.PNG

Heel leuk maar wat kun je nou met die info? 
Zoals ik al zei hierboven, je kan op deze manier heel snel scheefheid ontdekken, ofwel door spieren ofwel door blessures. Maar ook de training wordt interactiever waardoor je als het ware kunt spelen met wat je doet. Zie je dat je teveel op de linkerhand bezig bent? Ga je even wisselen. Enzovoort.

De app is gebruiksvriendelijk, de schema’s leren “lezen” is even ontdekken maar er staan genoeg tips online om dit snel onder de knie te krijgen.

Ik kan het alle gadget-liefhebbers of fanatieke ruiters zeker aanraden!

Plaats een reactie